Näin järjestän brevetin omalla seudulla

Jos et ole aiemmin ajanut brevettejä tutustu ensin yleisiin osallistumisohjeisiin.

Järjestäjät voivat tilata brevet-kortteja tällä lomakkella.

Pyörälenkki muuttuu brevetiksi seuraavin ohjein

• Brevetti alkaa viimeistään ACP kalenteriin merkittynä (deadline) päivänä
  • Brevetillä on lähtöpaikka ja -aika sekä reitti
  • Osallistujille on tielista ja/tai gps-jälki, jota seuraamalla reitin voi ajaa
  • Osallistujilla on brevet-kortit

Brevetti alkaa viimeistään ACP kalenteriin merkittynä päivänä

Breveteillä noudatetaan ACP:n sääntöjä ja kalenteria.

Brevetillä on lähtöpaikka ja -aika sekä reitti

Osallistujat ehtivät varautua tapahtumaan, kun lähtöaika ja -paikka ovat ajoissa nähtävillä. Myös brevetin reitti kontrolleineen on hyvä ilmoittaa heti, kun se on tiedossa.

Osallistujille on tielista tai gps-jälki, jota seuraamalla reitin voi ajaa

Yhteislenkin ja brevetin ero on, että brevetistä pitää tarvittaessa selvitä alusta loppuun omatoimisesti. Reitin pitää olla osallistujien tiedossa etukäteen. Kannattaa laittaa reitti saataville navigaattoriin sopivassa muodossa. Lisäksi osallistujille tulisi olla tielista tai kartta, koska kaikki eivät edelleenkään käytä navigaattoria. Reitti kannattaa suunnitella mahdollisimman helposti seurattavaksi. Näin säästyy sekä omaa vaivaa että osallistujien on helpompi pysyä reitillä. Kohderyhmän voi huomioida reittiä suunnitellessa. Jos reitillä on kaikille varmasti tuttuja osuuksia niin niitä ei tarvitse opastaa tarkasti. Jos taas joillakin osallistujilla ei ole minkäänlaista paikallistuntemusta niin se pitää huomioida reittiä ja tielistaa tehdessä.

Kontrollien palvelut on hyvä mainita. Kontrollille saavuttaessa on hyvä tietää onko siellä esimerkiksi ravintola tai kauppa sekä tietysti paikan aukioloajat.

Esimerkki tielistasta.

Osallistujilla on brevet-kortit

Ilmoita etukäteen hankitko järjestäjänä kortit vai pitääkö osallistujilla olla omat. Helpointa on, kun tilaat tarpeeksi brevet-kortteja etukäteen. Saat kortit postitse viikon kuluessa.

Kerro etukäteen palautetaanko kortit itse vai kootusti. Helpointa on palauttaa kortit kootusti. Etsi sellainen viimeinen kontrollit, että osallistujat voivat jättää sinne korttinsa. Vaihtoehtoisesti voi järjestää jonkun henkilön päivystämään maalipaikalle.

Muita voi houkutella mukaan markkinoimalla tapahtumaa

Brevettejä mainostetaan tällä hetkellä seuraavissa paikoissa:

Fillarifoorumi

Parhaiten pyöräilyn harrastajia näyttäisi tällä hetkellä tavoittavan Fillarifoorumin kautta. Aloittamalla uuden keskustelun tavoittaa myös uusia harrastajia ja Suomen brevetit 20xx ketjusta nykyisiä.

Randonneurs.fi

Olet jo täällä. Brevettejä varten on kalenteri, jossa kaikki oleellinen tapahtumaan liittyvä kerrotaan. Tunnuksia ja tarkempia ohjeita saa sähköpostitse randonneursfi@gmail.com . Fillarifoorumin tapahtumamainokset kannattaa linkittää tänne, että ei tarvitse kirjoittaa asioita kahteen kertaan ja mahdolliset korjaukset tarvitsee tehdä vain yhteen paikkaan.

Facebookin kautta tavoittaa myös sellaisia, jotka eivät välttämättä seuraa muita kanavia aktiivisesti.

Twitterin kautta tavoittaa kohtalaisesti harrastajia. Sekä Twitterissä että Facebookissa tavoittaa sellaisia pyöräilijöitä, jotka eivät välttämättä ole aiemmin kuulleet breveteistä.

Muut mediat eivät ole tavoittaneet merkittävää määrää vierailuja sivuille, mutta paikallinen markkinointi ja potentiaalisille harrastajille puhuminen ovat hyvä keino saada lisää lähtijöitä.

Muita huomioita

• Pidemmillä breveteillä kannattaa olla mahdollisuus bag dropiin ja nukkumiseen
  • Kannattaa ilmoittaa etukäteen, etenkin pienille, kontrollipaikoille osallistujamäärä ja ohjeet kortin täyttämiseen
  • Muista huomioida osallistujien erilaiset ajonopeudet kontrollien aukioloja ja etäisyyksiä miettiessä (ei yli 100 km ilman huoltomahdollisuuksia)
  • Kerro paikallislehdille tai muille medioille breveteistä, jos haluat niille lisää huomiota, ja lähtijöitä seuraaville breveteillesi

Jos ohjetta pitäisi korjata tai täsmentää niin laita palautetta

4 thoughts on “Näin järjestän brevetin omalla seudulla

1. Brevetti -kortin yksityiskohtaista täyttöohjetta kaivattaisiin ensikertalaisille ja ranskakielen taidottoomille.

•  http://www.randonneurs.fi/nain-osallistut-brevetille/ sisältää kaiken tarvittavan. En oikein tiedä mitä  tuohon enää lisäisi. Yleisesti käytetyssä kortissa on tiedot myös englanniksi.

2. Hyvät, selkeät ohjeet! Kontrollipisteiden suunnittelua kannattaa korostaa,
    etenkin yön yli ajettaessa.

•  Sekin ehkä kannattaa mainita, että kontrollin ei ole pakko olla huoltoasema/kioski/tms., vaan on mahdollista järjestää myös ”oma kontrollipiste”, jos löytyy vapaaehtoinen/vapaaehtoisia päivystämään kontrollilla.

Kommentointi on suljettu.