Randonneur-pyöräily lyhyesti

Randonneur-pyöräily on Ranskasta alkunsa saanut pyöräilymuoto, jossa ei kilpailla vaan yritetään päästä maaliin annetussa aikarajassa. Esimerkiksi 300 km matkalla aikaa on 20 tuntia. Tapahtumia kutsutaan breveteiksi.

Kilpailun sijasta breveteillä ajetaan pitkiä matkoja ilman huoltoautoja tai muuta apua. Haasteena on ajaa pitkään, jopa useita päiviä, ja päästä perille ajoissa. Brevetin voi ajaa yksin tai yhdessä muiden kanssa, mutta vauhdin saa aina valita itse. Ruoka- ja lepotaukoja voi pitää niin usein kuin haluaa, kunhan vain pysyy aikarajassa. Matkan etenemistä seurataan kontrolleilla. Kello ei pysähdy taukojen ajaksi.

Brevettejä ja Flechejä koordinoi Audax Club Parisien (ACP). Breveteillä noudatetaan ACP:n sääntöjä. Brevetit ovat vain yksi monista tavoista harrastaa pitkänmatkanpyöräilyä. Muita pitkänmatkanpyöräilyn muotoja ovat esimerkiksi audaxit, ultrapyöräily kuten Race across America, kuntotapahtumat kuten Scandinavian loppet ja yksinkertaisesti pyöräileminen paikasta toiseen. Tämä sivusto keskittyy brevet-pyöräilyyn ja muuhun ei-kilpailulliseen omatoimiseen pyöräilyyn.

Aikarajat

• 200 km:lla aikaa on 13 tuntia 30 minuuttia (15 km/h)
  • 300 km:lla aikaa on 20 tuntia
  • 400 km:lla aikaa on 27 tuntia
  • 600 km:lla aikaa on 40 tuntia
  • 1000 km:lla aikaa on 75 tuntia (13,3 km/h)
  • 1200 km:lla aikaa on 90 tuntia

Pidemmillä matkoilla on joitakin poikkeuksia. Esimerkiksi Paris-Brest-Parisin 1200 kilometrille voi lähteä 80, 84 tai 90 tunnin aikarajalla ja yli 1200 kilometrin matkoilla minimi keskinopeus on alhaisempi.

Myös kontrolleilla pitää pysyä aikataulussa eli esimerkiksi 600 km:n brevetillä 300 km kohdalla olevalla kontrollilla pitää leimata viimeistään 20 tuntia lähdön jälkeen.

Audax

Muuten kuin brevet, mutta audax ajetaan, yleensä, 22.5 km/h keskinopeudella, yhdessä isossa ryhmässä.

Audax Club Parisien

Ranskalainen pyöräseura, joka koordinoi kaikki brevettejä ja järjestää Paris-Brest-Parisin. Maailmalla ajettavien brevettien virallinen nimi on Brevets Randonneurs Mondiaux.

Brevet

200 km – 1200 km pyöräilytapahtuma, joita ajetaan lähes kaikkialla maailmassa. Audax Club Parisien koordinoi tapahtumia ja nimeää paikalliset yhteyshenkilöt.

Fleche

24 tunnin pyöräily, joka ajetaan 3-5 hengen ryhmissä. Tarkoitus on ajaa mahdollisimman pitkä matka, vähintään 360 km. Tapahtuma on saanut alkunsa 1947 Ranskan Fleche Velociosta, jossa eri puolilta Ranskaa tulevat ryhmät kokoontuvat Provenceen pääsiäisenä. Suomessa Flechen maalipaikkana on viime aikoina ollut Tampere ja ajankohta yleensä toukokuun puoliväli.

Kontrolli

Kontrollit ovat ”taukopaikkoja”, jossa brevet-korttiin merkitään kellonaika ja leima. Kontrolleilla on myös lähes aina mahdollisuus ruokailla. Pidemmillä breveteillä kontrolleilla voi myös yöpyä.
Suomen brevettien kontrollit ovat tavallisesti huoltoasemilla tai kioskeja.

Randonneur

Pitkänmatkanpyöräilyn harrastaja.