Ruska 2021 – 12.9. Toinen päivä

Hyvin nukutun yön jälkeen on aika pakata tavarat, tehdä aamutoimet ja lähteä liikkeelle. Toivottavasti rutiinit alkavat hioutumaan.

Sunnuntai avautui sateisena. Alkumatkan kuiva keli on poissa ja sadevaatteiden testaus alkoi toden teolla. Lämpötilat pysyivät vielä kohtuullisena, mutta kuormitus kehossa alkaa jo vaikuttamaan lämmönsäätelyyn.

Ajajat tekevät huoltosuunnitelmansa itse. Moni nukkuu yönsä teltassa tai bivypussissa, mutta myös hotellit ovat käytettävissä. Hotelli voi olla maksullinen suihkulla sekä lakanoilla varustettu sisätila tai sitten se voi muistuttaa epäilyttävästi linja-autopysäkkiä tai roskakatosta. Kunhan se on yleisesti tarjolla. Ei siis nopeaakaan piipahdusta kaverin mökillä tai mummilla kahvilla. Suunnittelua, kekseliäisyyttä ja tuuria se vain vaatii.

Ensimmäisen yön yli ajaneet nautiskelivat jopa seitsemän tunnin kauneusunilla kun joku saattoi pyöriä makuupussissaan vain muutaman tunnin. Piristävillä päiväunilla paikataan mennyttä ja turvataan tulevaisuutta. Matkaa on vielä jäljellä.

Kaikkien nimeä ei löydy seurantasivulta. Vaikka se ikävältä kuulostaakin, seuranta ei ole pakollista. Lisäksi puhelinten asetukset voivat tehdä kepposia eikä tien päällä ole päällimmäisenä mielessä puhelinongelmien ratkominen. Meidän on vaan kestettävä näyttöjemme äärellä.

Ensimmäisen vuorokauden aikana yli viidensadan kilometrin ylittäneitä oli useampiakin. Hurjaa menoa. Tätä sunnuntai-iltana kirjoittaessani Matthias Müller ja Matti Koivuranta ovat hakeneet leimansa jo Hyrynsalmeltakin (CP2). Seuraavat ajajat ovat jo lähellä pakollista parcouria.

Valitettavasti myös keskeyttäneiden lista on jouduttu avaamaan.

Saana Saaristo
11.9.2021 16:31

Antti Ahde
12.9.2021 8:53

Upea päivä taas kaikilla. Turvallisia kilometrejä, hankkikaa muistoja.

Pedro (Cap#20)