Ruska 2020 – Tilannekatsaus

Neljäs vuosittainen Ruska starttasi Helsingistä perjantai-iltana. NOin kahden tuhannen kilometrin koetukselle lähti 34 pyörilijää, niin konkareita kuin ensikertalaisiakin. Tapahtumien kulusta ilmestyy tähän tapaan säännöllinen katsaus, tiivistäen osallistujien etenemisen ja edesottamukset.

Ensimmäinen vuorokausi on kulunut sateeseen sopeutuessa, reippaan tuulen säestämänä. Hyvän yöpymispaikan ja strategian löytäminen on tärkeää Suomen syksyssä. Varusteiden pysyminen riittävän kuivana ja olon mukavana sekä levon laadukkaana. Vielä vajaan kahden ensimmäisen vuorokauden jälkeen kukaan ei ole keskeyttänyt, varusteet ovat kestäneet ja sään kanssa on tultu toimeen.

Osallistujilla on käytössä seurantasovellus, joka pääosin näyttää heidän sijaintinsa kartalla lähes reaaliaikaisesti, https://www.randonneurs.fi/live/ruska2020/. Nähtävästi kaikki osallistujat ovat jo ohittaneet ensimmäisen kontrollin Ähtärissä.

Useimmat taittavat matkaa kohti toista kontrollia, jossa ajetaan Pielisen rannalla Kolin kansallispuistossa kulkevaa soratietä ja edelleen Kolin huipulle. Tiukassa nousussa on pari neulansilmääkin, suurien vuorinousujen tapaan.

Sää on tänään ollut parantumaan päin, paikoitellen on nähty jopa tuulen kuivaamia teitä.

Reissu on siis päässyt hyvään alkuun ja ajajat rytmiin, turha terävyys on ajettu jaloista pois ja ruoka alkaa maistua.

Onnea ja myötätuulta kaikille!

Lisätietoa Ruskasa seuraavissa linkeissä: