Ruska-pyöräily Helsingistä Vardøhön / Mediatiedote

(10.9.2020 vapaa julkaistavaksi)

Perjantaina 11.9.2020 auringon laskiessa kello 19:59 alkaa Senaatintorilta Helsingistä neljäs Ruska-pyöräily. Vuoden 2020 reitti kulkee viiden ristiriitaisen paikan kautta. Lähtöpaikkana on Bobrikovin murhapaikka, Ähtärissä vuorossa on pandadiplomatia, Enossa asekätkennän muistomerkki, Lokassa tekoallas ja maalissa Vardøssä noitavainojen muistomerkki. Pyöräilijät ajavat itse suunnittelemaansa reittiä yksin tai pareittain ilman ulkopuolista apua. Ilmoittautuneita on 36.

Ruskan reitin pituus on noin 2000 km ja aikaa sen ajamiseen on kahdeksan päivää, viisi tuntia ja yksi minuutti eli maalissa pitää olla seuraavana lauantaina keskiyöllä paikallista aikaa. Päivämatka on minimissään noin 250 km. Kello käy koko tapahtuman ajan ja osallistujat saavat käyttää vain kaikille yhtäläisesti saatavilla olevia palveluja, kuten kauppoja ja hotelleja. Kaikki erikseen järjestetty huolto on kielletty ja osallistujat, ennalta määrättyjä pareja lukuunottamatta, eivät saa auttaa toisiaan.

Pyöräilijöitä voi seurata sekä lähes reaaliaikaisesti päivittyvällä kartalla että sosiaalisessa mediassa tunnisteella #ruska2020. Tarkemmat tiedot osoitteessa https://www.randonneurs.fi/ruska-2020

Lisätietoja:

Mikko Mäkipää 0505822386 (saatan olla pyöräilemässä, kun soitat)