Ruska-pyöräily Struven ketjua pitkin Tartosta Hammerfestiin / Mediatiedote

(10.9.2019 Vapaa julkaistavaksi)

Perjantaina 13.9.2019 auringon laskiessa alkaa Tarton vanhalta observatoriolta kolmas Ruska-pyöräily . Reitti seuraa UNESCO:n maailmanperintökohdetta, Struven ketjua, Suomen halki Tartosta Hammerfestiin. Syyskuussa tulee kuluneeksi 200 vuotta H. J. Walbeckin matkasta Tartoon tapaamaan Struvea ja ketjun jatkamisesta Suomeen.

Yhteensä Ruska-pyöräilyn reitin varrella on 11 Struven ketjun pistettä, joista 9 on maailmanperintökohteita. Suomessa vierailtavat pisteet ovat Porlammi, Oravivuori, Kivesvaara, Puokio, Alatornio ja Aavasaksa. Muuten osallistujat ajavat matkan omatoimisesti itse suunnittelemaansa reittiä. Matkaan on lähdössä 19 pyöräilijää.

Reitin pituus on noin 2000 kilometriä ja aikaa sen ajamiseen on 8 päivää, 3 tuntia ja 20 minuuttia. Kello käy koko ajan ja osallistujat saavat käyttää vain kaikille yhtäläisesti saatavilla olevia palveluja, kuten kauppoja ja hotelleja, eli kaikki itse järjestetty apu on kielletty. Osallistujat eivät myöskään saa auttaa toisiaan. Pyöräilijöitä voi seurata sekä lähes reaaliaikaisesti päivittyvällä kartalla että sosiaalisessa mediassa tunnisteella #ruska2019. Tarkemmat tiedot osoitteessa https://www.randonneurs.fi/ruska-2019/

Mikko Mäkipää 0505822386 (saatan olla pyöräilemässä, kun soitat)