Yksi Paris-Brest-Parisin varustelista

Fillarifoorumilla kyseltiin brevettien varustelistaa. Kerron tässä mitä minulla oli Paris-Brest-Parisissa 2011 mukana ja miksi. Matkalla oli ongelmia vaikeasti vaihdettavan takarenkaan takia, mutta kaikki tarvittava minulla oli mukana.

Paris-Brest-Parissa ei tarvitse olla kovin paranoidi varaosien ja tavaroiden suhteen, koska muita on käytännössä aina vähintään parin minuutin matkan päässä. Omat tavarat olivat silti suunnilleen samat kuin Suomessa kesällä yksin ajettaessa.

Pyörä ja kuski näytti seuraavalta lähtiessä.P8210069

Laukut:

  • Carradice Barley satulalaukku
  • Deuter frame bag
  • Rose energy bag XL
  • Rixen kaul map holder

Laukut on hyväksi havaittu erityisesti tavaran järjestelyn suhteen. Nopeasti tarvittavat vaattet, eli hihat, lahkeet, hanskat, myssy, olivat runkolaukussa. Takki, heijastinliivi ja kengänsuojat taas satulalaukussa. Karttatelineeseen sopi hyvin sekä reittiohje että brevet-kortti. Runkolaukkuun mahtuu evästä ajaessa helposti syötäväksi.

Vaatteet:

  • lyhyhihainen paita
  • Mission/thermo veden- ja tuulenpitävä ajotakki
  • 2x lyhyet ajohousut
  • 2x sukat
  • Buff ja ajolakki
  • irtohihat ja irtolahkeet
  • ajohanskat ja SealSkinz veden- ja tuulenpitävät pitkät hanskat
  • kengänsuojat
  • Mavic Vision heijastin-/tuuliliivi
  • rantashortsit
  • avaruushuopa

Kaikkia muita vaatteita käytin matkalla paitsi kengänsuojia. Kylminkin yö, n. +10 astetta aamulla, meni ilman. Pitkää takkia tarvittiin aamuyöstä ja kahdessa alamäessä.

Shortsit oli mukana pidempiä taukoja varten. Oli vähän vähemmän niljakasta nukkua muissa kuin ajovaatteissa. Käytin kahdella nukkumistauolla. Huopaa olisin kerran tarvinnut, mutta en jaksanut käydä hakemassa pyörältä asti.

Valot:

  • edessä BM Cyo ja Supernova E3 triple SON napadynamolla
  • takana BM Toplight line plus dynamo
  • otsalla Petzl Tikka2xp core (microusb-lataus)

Hyväksi havaittu kokonaisuus, joskin E3 tripleä en aio enää käyttää ryhmäajossa 2. valona. Se on yksinkertaisesti epäkäytännöllisen kirkas ja tekee varjoja heikommilla valoilla ajavien eteen. Plussana se valaisee kaikki liikennemerkit erinomaisesti. Käytin aiemmin 2x Cyo:ta ja varmaan tulevaisuudessakin. Yksin ajeluun taajamien ulkopuolella triple on ihan hyvä valinta.

Tarvikkeet, työkalut ja varaosat:

  • 3x sisärengas
  • 1x ulkorengas
  • paikkasarja
  • 2x co2 panos
  • 2x minityökalu
  • 2x pumppu
  • 2x presta-adapteri
  • 4x rengasrauta
  • 6x ketkuliittimiä
  • pätkä ketjua
  • 2x klossi
  • sähköteippiä rulla
  • johtoa ja liittimiä valoille
  • rihtausavain
  • n kpl nippusiteitä
  • ketjurasvaa
  • puhdistusrättejä
  • vaihde- ja jarruvaijerit sekä vähän kuorta
  • vessapaperia
  • kynä ja paperia
  • aurinkorasva
  • microusb laturi
  • kännykkä, kamera, lompakko,
  • dokumenttien (matkavakuutuskortti, henkkarit, jne.) ja yhteystietojen (koti, luottokunta jne.) kopiot x2

Kaikenlaista yleensä tarvittavaa ja sellaista mitä toivottavasti ei tarvita. Sellaisia puutteita tavaroista ei ollut, joita olisi matkan aikana kuvitellut tarvitsevansa.

Ruoka:

  • n. 300g urheilujuomajauhetta
  • n. 10 kpl energiageeli
  • n. 6 kpl välipalapatukka
  • 2x keksipaketti
  • 3x juomapullo

Ruokaa oli aina sekä taskuissa että runkolaukussa. Olin optimisti keksien suhteen ja niiden suklaa oli lähinnä nestemäistä, ja sotkuista, alusta asti. Eväät yhdessä tauoilla syötyjen kanssa riittivät muuten hyvin. Söin ehkä vähemmän matkalla kuin yleensä, koska söin aterian käytännössä kaikilla kontrolleilla.

Yksi juomapullo oli pelkkää vettä varapullona ja etenkin saatavilla, jos pitäisi pestä käsiä tai jotain muuta matkan aikana.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *