Ensimmäistä kertaa brevetille – Näin valmistaudut Espoo 200:lle

(Päivitetty vastaamaan 2019 tapahtumaa 30.3.2019.)

P4220107

Espoo 200 km brevet-pyöräily ajetaan lauantaina 13.4.2019. Brevetit ovat matalan kynnyksen pyöräilytapahtumia, joissa tavoitteena on ajaa reitti omatoimisesti määräajassa. 200 km matkaan on aikaa 13,5 tuntia eli keskinopeuden taukoineen pitää pysyä vähintään 15 km/h. Kello pysähtyy vasta maalissa eli tauot lasketaan matka-aikaan. Osallistua voi millä tahansa 2-3 renkaisella pyörällä. Useimmat ajavat maantiepyörällä. Ainoat pyörän pakolliset varusteet ovat etu- ja takavalo sekä heijastinliivi, joita pitää käyttää pimeällä ajaessa. Käytännössä kaikki ehtivät perille ennen pimeää.

P4190609

Ennen brevettiä

Tutustu reittiin ja kontrolleihin. Lähtö on kello 10 Bembölen kahvituvalta. Siellä jaetaan brevet-kortit ja tielistat. Korttiin kerätään leimat kahdelta kontrollilta, Keppanakellari 92 km ja ABC Karkkila 154 km kohdilla, ja maalista Bembölen Shelliltä. Reitin tunteminen helpottaa matkan aikana.

Alkumatka Karkkilaan asti on vaihtelevia teitä, joiden varrella on kauppoja ja muita palveluita. Voit pysähtyä tarpeen mukaan tauolle. Karkkilan jälkeen on melkein 100 km osuus, aina takaisin Karkkilaan asti, jolloin ainoat huoltopaikat ovat Loukun grilli ja kontrolli Keppanakellari. Karkkilan jälkeen huoltopaikkoja on taas Ojakkalassa, josta matkaa maaliin on enää alle 30 km.

Tiellä on liikennettä alkumatkalla Karkkilaan asti, mutta sen jälkeen tiet ovat hyvin rauhallisia aina Karkkilaan paluuseen asti. Loput matkasta on pääasiassa 2- ja 120-teitä, joilla liikennettä on taas enemmän.

Tutustu myös välineisiin ja mieti mitä tarvitset mukaan. Pakkaa mukaan sääoloihin sopivat vaatteet ja riittävät huoltovälineet. Jos käytät esimerkiksi uutta navigaattoria tai valoa ensimmäistä kertaa niin käyttöä kannattaa opetella kotona eikä matkalla.

Jos luet tätä olet tarpeeksi hyvässä kunnossa ajamaan 200 km brevetin eli kunnon puolesta valmistautumista ei tarvita. Lähtöön on kuitenkin hyvä tulla hyvin levänneenä ja syöneenä niin ajaminen on mukavampaa.

P4220113

Brevetin aikana

Osallistujia on viime vuosina ollut 60-80 tietämissä eli jokaiselle löytyy ajoseuraa, jos sellaista kaipaa. Voit ajaa yksin tai ryhmässä. Vauhti on kaikilla vapaa. Tauot kannattaa pitää silloin, kun itselle sopii. Ajorytmiin vaikuttavat monet asiat, kuten ajoseura ja sääolot, mutta jokainen tekee itse valintansa taukojen ynnä muiden osalta.

Navigointi on tällaisella helpolla reitilläkin tärkeää. Reittiä on aiemmin esimerkiksi lähdetty kiertämään väärään suuntaan tai eksytty ainoalla lyhyellä kaupunkiosuudella Karkkilassa. Ryhmässä edellä menijät eivät välttämättä tiedä reittiä, mutta porukalla on tietysti mukavampi olla eksyksissä.

Syö riittävästi ja pidä taukoja tarpeen mukaan. Muiden tahdissa ei tarvitse ajaa eikä maaliin ole kiire. Keppanakellarissa on joka tapauksessa jonoa eli siellä kuluu aikaa. Ruokailutauon voi pitää myös muualla, esimerkiksi syödä eväitä ajaessa.

Reitti on vaihteleva. Alussa on mäkistä, sitten taas tasaisempaa ennen Karkkilan jälkeen tulevaa hyvin mäkistä osuutta aina Loukkuun asti. Sitten on tasainen osuus Räyskälään asti. Loppumatka on mäkisempää. Ajamaan kannattaa lähteä oman kunnon eikä muiden vauhdin mukaan.

Brevetin jälkeen

Lopuksi brevet-kortti jätetään leimattuna maaliin. Kortin, sekä halutessaan mitalin, saa takaisin kauden päätteeksi eli yleensä tammi-helmikuussa. Korttiin on silloin merkitty ACP:n suoritusnumero (homologation). 200 km ajamisen jälkeen voikin alkaa katsoa kalenterista seuraavia 300, 400, 600 ja 1000 km brevettejä.

Mitä jos?

Brevetillä voi sattua kaikenlaista. Pyörä voi mennä rikki tai ei jaksakaan perille. Kotiin pitää silloin hankkiutua omin avuin. Esimerkiksi 2-tietä kulkee brevetin aikaan noin tunnin välein busseja, joilla pääsee takaisin Helsinkiin. Maitojuna(/-bussi) kulkee tarpeen mukaan, mutta kukaan sinne ei tietysti halua.

Kannattaa tarkistaa pyörän kunto etukäteen ja varautua korjaamaan ainakin todennäköisin vika eli puhjennut rengas.

Brevetillä olet kaikin tavoin kuin omalla pyörälenkillä paitsi, että reitti ja aikataulu on etukäteen määrätty.

Hyvää matkaa ja nähdään Bembölessä