Kilpaa Lontoosta Istanbuliin

Tiedote (28.7.2014), vapaa julkaistavaksi

Transcontinental race 2014

Lontoosta Istanbuliin pyöräiltävä Transcontinental race alkaa Lontoosta Westminsterin sillalta lauantaina 9.8.2014 kello 8. Noin 100 pyöräilijää lähtee ajamaan kohti Istanbulia itse suunnittelemaansa reittiä ilman ulkopuolista apua. Mukaan lähtee kaksi suomalaista pyöräilijää. Pyöräilijät ajavat kilpaa sekä toisiaan että kelloa vastaan. Maalissa Rumeli Hisarin linnoituksessa Bosporinsalmen rannalla pitää olla viimeistään 14 päivää ja 14 tuntia lähdön jälkeen.

Matka on yhtä pitkä kuin Tour de France, mutta aikaa on melkein kymmenen päivää vähemmän ja reitti ajetaan yksin. Nopeimmat tulevat olemaan maalissa arviolta kahdeksan päivää lähdön jälkeen. Viime vuoden voittaja käytti matkaan seitsemän päivää ja 13 tuntia, mutta silloin reitti oli helpompi. Päivämatkat ovat 250 ja 400 kilometrin välillä.

Reitin pitkää kulkea kolmen kontrollipisteen kautta. Ensin käydään Pariisissa Café au Reveil Matinissa, josta alkoi ensimmäinen Tour de France vuonna 1903. Seuraava piste on Alpeilla Passo dello Stelvion huipulla ja viimeinen Montenegrossa Kotorinlahden rannalla olevan Mont Lovcen vuoren huipulla.

Tapahtumaa voi seurata reaaliajassa osoitteessa www.transcontinentalrace.com. Pyöräilijöillä on mukana seurantalaitteet, jotka päivittävät tilanteen verkkoon noin puolen tunnin välein.

Suomalaiset osallistujat:

Mikko Mäkipää, Helsinki (Seuraa @mkpaa)

Jukka Virtanen, Kärkölä

Lisätietoja Mikko Mäkipää 0505822386