Ruska 2022 – Maanantai

Ennalta määrättyjen reittiosuuksien (ruskatermi parkour) tarkoitus on pakottaa ajajat pois joltain toiselta reitiltä. Joskus se on ilmiselvästi ainoa mielekäs reitti kahden pisteen välillä, joskus taas oletettuun vuorokaudenaikaan turhan vilkasliikenteinen valtatie, kuten esimerkiksi viitostie vuonna 2018.

Vaihtoehtoiset parkourit olivat tätä ennen tarjolla vuonna 2019. Tuolloin lähes kaikki valitsivat päällysteeltään vaihtelevamman, mutta tasaisemman reitin Päijänteen länsipuolelta. Tänä vuonna ajajat jakautuivat melko tasaisesti lähtöä seuranneille parkoureille, mutta vain kaksi ajajaa tarttui annettuun täkyyn ajaa Joensuun kautta.

Jälkimmäiselle parkourille noin kaksi kolmesta ajajasta valitsi pohjoisemman vaihtoehdon Säikänsalmen kautta. Moni kyllä kääntyi Puolangalta koilliseen, mutta eteläisen parkourin alkupäässä Metsäkylässä jatkoi kuitenkin pohjoiseen Säikänsalmea kohti. Palveluita ei Puolangan jälkeen muutamaan tuntiin juuri ole, valitsipa reitin kantatielle 78, Metsäkylästä pohjoiseen tai eteläiselle parkourille kohti Hossaa. Hossan kautta matkaa tulee hieman enemmän, mutta aiemmin suunnilleen samaa vauhtia pitäneet Mikko Mäkipää (pohjoinen parkour) ja Juha Similä (eteläinen parkour) saapuivat Jyrävälle lähes yhtä aikaa.

Isojen linjojen ohella pienempiäkin variaatioita on. On kierretty järviä eri puolilta. On oikaistu maanteiden mutkia tai haettu hyviä yösijoja hieman syrjempää. Juha Hänniselle tuli navigointivirhe viitostien ylityksessä. Hän hoksasi kuitenkin erheensä pian ja kääntyi takaisin parkourille.

Matti Koivuranta kärjessä lähti toiselta kontrollilta maantietä pohjoiseen kohti Naruskajärveä, mutta poikkesi myöhemmin pienemmille teille Kairijoen kautta Lokkaan. Tauolla Kiveliön Kalassa Matti mainitsi, että reittivaihtoehtoja on kaksi, joista molemmissa on tarvetta vedenpitäville sukille. Jäämme jännityksellä odottamaan. Tätä kirjoitettaessa toisena ajava Riku Puustinen on toisella kontrollilla. Yöllä ja huomenna jännitettäväksi jää, mihin suuntaan seuraava ajajarykelmä Kullaojan putoukselta pyrkii.

Sää suosi ensimmäiset päivät, mutta Sallan tienoilla on tänään satanut. Matti Koivuranta tiettävästi ehti sateen alta pois.

(toim. huom. jaa että sateet sadeltu..)

Jyrävän jälkeen palvelut vähenevät entisestään. Sallan kirkonkylällä ja Naruskassa voi täyttää vatsat ja eväslaukut, mutta jos Kullaojan jälkeen kaipaa palveluita, niitä pitää etsiä huolella. Palveluiden tarve ja tarjonta on merkittävä reittivalintoja ohjaava tekijä.

Pompo, #28

Keskeyttäneet