Transcontinental race 2017 – Mitä, missä, milloin?

Milloin

Transcontinental race 2017 alkaa perjantaina 28.7. kello 22 paikallista aikaa Geraardsbergenistä Belgiasta perinteisellä nousulla Muurille ja viimeinen maaliin saapunut palkitaan Meteorassa Kreikassa 12.8. keskiyöllä.

Missä

Järjestäjien kartta kontrolleista ja kielletyistä teistä löytyy täältä.

• Lähtö Geraardsbergen, Belgia
  • 1. kontrolli Castle Liechtenstein, Saksa
  • 2. kontrolli Monte Grappa, Italia
  • 3. kontrolli High tatras, Slovakia
  • 4. kontrolli Transfăgărășan, Romania
  • Maali Meteora, Kreikka

Matkaa kertyy 3800-4200 kilometriä reittivalinnoista riippuen. Kaikki välit sisältävät jälleen suurta hajontaa reittivalinnoissa. Jokaiselle välille on tarjolla sekä tasaisia että mäkisiä vaihtoehtoja. Suurinta hajontaa nähtäneen matkalla 4. kontrollilta maaliin, mutta myös esimerkiksi Alppien ja Ardennien ylityksessä on monta vaihtoehtoa.

Mitä

Kyseessä on yksin tai pareittain ajettava omatoiminen pyöräkilpailu edellä mainittujen rastien kautta. Osallistujat saavat käyttää vain julkisesti saatavana olevia palveluja ja huolehtivat itse reitin suunnittelusta sekä navigoinnista. Kyseessä on eräänlainen Big brotherin ja Tour de Francen välimuoto, jossa käsikirjoituksesta huolehtivat Euroopan arvaamattomat tiet ja tiimin työt hoitaa pyöräilijä itse. Etappien pituuden ja ajankohdan saa valita itse, koska kello ei pysähdy edes nukkumisen ajaksi.

Pyöräilijöillä on mukanaan SPOT-seurantalaite, jolla seuranta verkossa tapahtuu lähes reaaliajassa. Seurantapalveluun voi käydä tutustumassa etukäteen viime vuoden sivulla. Siellä voi seurata kokonaistilannetta ja yksittäisiä ajajia sekä kelata uudelleen tapahtumat tähän hetkeen asti.

Tapahtuman aikana voi seurata ainakin

Mukaan on ilmoittautunut kuusi suomalaista pyöräilijää. Aiempina vuosina mukana on ollut yhteensä kaksi eli seurattavia on tällä kertaa paljon enemmän. Muistakaa, että ajajia ei saa auttaa millään tavalla tapahtuman aikana. Tähän kuuluvat esimerkiksi reitti, majoitus tai muiden vinkkien antaminen suoraan ajajalle.

Verkosta löytyy paljon lisätietoja tapahtumasta, että ei muuta kuin popparit esiin ja virittäytymään tunnelmaan.