Transcontinental race pyöräily #tcrno5 – mediatiedote

Mediatiedote, vapaa julkaistavaksi (28.7.2017)

Belgian Geraardsbergenistä Kreikan Meteoraan pyöräiltävä vähintään 3800 kilometrin Transcontinental race alkaa perjantaina 28.7.2017 kello 22:00, kello 23:00 Suomen aikaa. Matkaan on lähdössä noin 230 yksin ajavaa ja 29 paria. Mukana on kuusi suomalaista. Jokainen ajaa yksinään itse suunnittelemaansa reittiä ja osallistujat saavat käyttää vain yleisesti saatavilla olevia palveluja kuten kauppoja ja hotelleja. Kaikki erikseen järjestetty huolto on kielletty eivätkä osallistujat saa auttaa toisiaan millään tavalla.

Nopeimmat ajavat reitin alle kymmenessä päivässä eli päivämatkat ovat 400 kilometrin tietämissä. Varsinaista aikarajaa tapahtumassa ei ole, mutta päätösjuhlallisuudet ovat tasan 15 päivää lähdön jälkeen. Viime vuonna vähän yli puolet matkaan lähteneistä pääsi maaliin.

Transcontinental race ajetaan nyt viidettä kertaa.

Reitti

Reitin varrella on neljä kontrollipaikkaa, joiden kautta kaikkien pitää ajaa. Lähtöpaikka on pyöräilyn kevätklassikoista tuttu Muur van Geraardsbergenin mukulakivinousu Belgiassa. Ensimmäinen kontrolli on Liechtensteinin linna Saksassa. Toinen kontrolli on Dolomiiteilla Italiassa sijaitsevan Monte Grappa vuoren laella. Siitä pyöräilijät jatkavat Slovakian ja Puolena rajalla olevia Tatravuoria, jossa on kolmas kontrolli. Neljäs kontrolli on kuuluisa Transfăgărășan tie Romaniassa. Maali on nyt ensimmäistä kertaa Meteorassa Kreikassa. Aiempina vuosina maali on ollut Turkissa.

Näin seuraat Transcontinental racea

Osallistujilla on mukanaan sateliittiseurantalaitteet, joilla heidän sijantinsa päivittyy verkkoon lähes reaaliajassa. Seuranta on näkyvissä Transcontinental racen verkkosivuilla. Sieltä löytyy myös tietoa ajajista ja linkit heidän käyttämiinsä sosiaalisiin medioihin. Tapahtuman virallinen hashtag on #TcrNo5.

Transcontinental race poikkeaa merkittävästi perinteisistä pyöräkilpailuista, koska pyöräilijät hoitavat itse kaiken huoltonsa eli seurattavaa riittää esimerkiksi siinä miten he syövät ja nukkuvat. Lisäksi reittivalinnat vaihtelevat merkittävästi. Yhdet ajavat pitkin jokilaaksoja ja toiset taas eivät pelkää vuoria. Yhdet välttelevät ruuhkaisia reittejä ja toiset ajavat suoraan kaupunkien läpi. Seurattavaa riittää ympäri vuorokauden.

Muistutuksena vielä tapahtuman seuraajille, että kaikenlainen ajajille annettava apu, joka saattaisi vaikuttaa suoritukseen on kielletty. Tällaista apua olisi esimerkiksi säätietojen, majoituspaikkojen tai tilannetietojen kertominen verkossa suoraan ajajalle. Osallistujat ovat viime kädessä itse vastuussa siitä, että eivät hyödynnä näin saamiaan tietoja.

Suomalaiset osallistujat

Markku Leppälä, Samuli Mäkinen, Mikko Mäkipää, Heikki Tanskanen, Teemu Vasara ja Janne Villikka.

Lisätietoja Mikko Mäkipää @mkpaa tai +358505822385